2 مارس 2024 - سازمان غذا و داروی آمریکا در روز جمعه اعلام کرد که تولیدکنندگان مواد غذایی می توانند با خیال راحت این ادعا را مطرح کنند که خوردن منظم ماست ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

این تصمیم در پاسخ به تقاضای کمپانی دانون آمریکای شمالی- غول مواد غذایی پشت برندهای بزرگ از جمله دانون، اکتیویا، والابی ارگانیک و سیلک- که در سال 2018 ارسال شده بود، گرفته شد. این شرکت به دنبال موافقت FDA برای ادعای ارتباط ماست عرضه شده توسط این شرکت با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به بازار بود.

سازمان غذا و داروی آمریکادر روز جمعه تایید کرد که با این ادعا مخالفت نخواهد کرد، البته با برخی هشدارها. به گفته ی این آژانس، هر ادعایی در این زمینه باید به مصرف کنندگان توضیح دهد که شواهد برای این ارتباط محدود است و خوردن دو فنجان (سه وعده ی سروینگ) ماست در هفته حداقل میزان لازم برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است.

دانون، تقاضای خود را به عنوان بخشی از یک فرآیند استاندارد برای آنچه FDA آن را "ادعاهای بهداشتی واجد شرایط یا باصلاحیت" می نامد، ارائه کرد. چنین ادعاهایی نیازی به تأیید آژانس ندارند، اما شرکت‌ها ازFDA  درخواست می‌کنند تا زبان خاصی را که می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند، بدون اینکه آژانس به دلیل ادعاهای نادرست آنها را دنبال کند، تعریف کند.

در تقاضای Danone به مشخصات مواد مغذی پروتئین ها، ویتامین ها و سدیم کم موجود در ماست، در کنار مطالعاتی که از ارتباط بین مصرف منظم ماست و کاهش خطر ابتلا به دیابت و شرایط مرتبط حمایت می کند، اشاره شده بود.

سازمان غذا و داروی آمریکا در بیانیه خود گفت: «این تقاضا همچنین اشاره دارد که شواهد از اثرات سلامتی ماست به عنوان یک غذا و نه مرتبط با هر ماده ی مغذی یا ترکیبی حمایت می کند و بنابراین مستقل از محتوای چربی یا قند است».

البته سطوح قند و چربی در ماست بسیار متفاوت است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید که اگرچه برخی از ماست‌های کم‌چرب یا شیرین نشده، کالری کمی دارند و منبع سالمی از پروتئین، ویتامینD  و کلسیم هستند، اما ماست‌های طعم‌دار اغلب حاوی قندهای افزوده بالایی هستند و باید مصرف آنها محدود شوند. تحقیقات مدت هاست که ارتباط بین مصرف زیاد قندهای افزوده و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را نشان داده است.

برخی شواهد از فواید سلامتی ماست حمایت می‌کنند، از جمله یک مطالعه ی منتشر شده درBMC Medicine  در سال 2014، نشان داد که استفاده ی روزانه از ماست، به طور فزاینده‌ای با 17 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط بود(نسبت خطر=0.83). اما همین مطالعه نتوانست ارتباط معناداری بین مصرف کل لبنیات و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پیدا کند.

 یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که خوردن محصولات لبنی تخمیر شده، به‌ویژه ماست، "ممکن است در برابر ابتلا به دیابت نوع 2 از فرد محافظت کند".

ماست همچنین بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای است، در کنار سایر مواد اصلی مانند محصولات تازه، غلات کامل، روغن زیتون و ماهی. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که پیروی از این رژیم غذایی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. با این حال، یک مطالعه در سال 2016 هیچ ارتباطی را بین مصرف لبنیات و این بیماری پیدا نکرد.

دکتر داریوش مظفریان، مدیر مؤسسه غذا به عنوان دارو در دانشگاه تافتز، که در هنگام تهیه پیش نویس این تقاضا، به Danone بازخورد علمی ارائه کرد، گفت: تصمیمFDA ، به ویژه با توجه به شواهد رو به رشد برای فواید سلامتی ماست تخمیری، معقول است.

اما دکتر مظفریان، تأکید کرد که نمی‌توان غذا را به‌عنوان عاملی برای پیشگیری یا درمان یک بیماری به بازار عرضه کرد، زیرا در این صورت یک دارو محسوب می‌شود.

او افزود: من فکر می‌کنم که این یک مشکل مهم هم برای صنایع غذایی و هم برای FDA است، زیرا ما هر روز بیشتر در مورد این که غذا در واقع دارو است، و این که غذا می‌تواند در برخی موارد بیماری را معالجه یا درمان کند، اطلاعات بدست می آوریم، اما هیچ مسیر نظارتی برای آن وجود ندارد.

منبع:

https://www.nbcnews.com/health/health-news/yogurt-reduce-risk-diabetes-fda-rcna141402